Op pad met mister Dat

21 juli 2016 - Mai Chau, Vietnam

Onze chauffeur heet mister Dat. Hij is een bescheiden man, die een paar woorden Engels spreekt. In de luxe Toyota vertrekken we van Hanoi richting Mai Chau. Onderweg wordt het steeds heuveliger. In de streek ten zuidwesten van Hanoi wonen de "witte Thai" Rond 13.00 uur komen we aan op onze volgende overnachtingsplek. Een stuk of 6 houten  bungalows rondom een tuin, mét zwembad!

Myrthe in haar element

Na een lekkere lunch duiken de kinderen het water in, en wij besluiten met zijn tweeën de omgeving per mountainbike te bekijken. Wel een mountainbike waar Jorn qua formaat ook goed op zou passen.

We leggen geen grote afstanden af, de directe omgeving is prachtig! Eindeloze rijstvelden waar veel mensen aan het werk zijn. Ze zijn rijst aan het planten. De velden omzoomd door ingenieuze irrigatiesystemen.

Op de fiets Ontmoetingen met vrouwen die aan het werk zijn. Meestal breed lachend en verrast door de belangstelling. Niet altijd willen ze op de foto.

Crossend over de paden tussen de rijstvelden komen we veel woningen van de witte thai tegen, karakteristiek omdat ze op palen gebouwd zijn.  Van de wal in de sloot?Paalwoning van witte thaiWe treffen een klein oud vrouwtje dat druk aan het planten is. [Van de wal in de sloot?] Af en toe kijkt ze open lacht breed. Dan wenkt ze of ik wil helpen! Tot mijn kuiten in de modder probeer ik netjes de rijstplantjes in het gelid te krijgen. Niet zo snel als zij natuurlijk. Gelukkig leent het irrigatiekanaaltje ee zich goed voor om weer een beetje toonbaar op de fiets te kunnen.

Als we wegfietsen komen we verderop een groep vrouwen tegemoet die nog breder lachen en wijzen. Ze hebben blijkbaar vernomen dat ik in het rijstveld heb gestaan! Na het eten is een show aangekondigd. Dans van de witte thaiVoor de in totaal 11 gasten draaft het voltallige personeel op voor dansen van de witte thai. Tot en met de portier op keyboard en fluit! Na een tropische stortbui is het nu weer lekker droog om nog even op de veranda'te genieten van de stilte, ( met geluiden van krekels en stromend water...)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Bram en Nini:
    21 juli 2016
    Erg fijn om dagelijks jullie boeiende reis mee te beleven. Elke avond hebben we de foto's van dezelfde dag. Tot morgen.
  2. Mariette de Visser:
    22 juli 2016
    Ik weet natuurlijk niet of het steeds elke dag lukt. Dus maak je niet ongerust als het een keer wat langer duurt!